Frontoffice in 2022: de keuze is reuze

Om succesvol te blijven, vraagt dit flexibiliteit in de frontoffice. In combinatie met betrouwbaarheid in de backoffice

Zonder een goede backoffice ben je als flexbedrijf nergens. Maar de grote veranderingen vinden nu plaats in de frontoffice. Twee softwareleveranciers over wat zij de belangrijkste frontofficetools van 2022 vinden.

“Het begeleiden van vraag en aanbod moet beter. Zowel aan de inlenerskant als aan de kant van de kandidaat”, vindt René Bolier, chief commercial officer van Mysolution. In deze tijden van schaarste vinden flexbedrijven recruitment steeds belangrijker, redeneert Bolier. “Dus gaat nu veel aandacht uit naar hoe je op dat terrein extra waarde kunt toevoegen. En dus moet je creatief zijn. Met opleiden, job carving maar ook met slimme tools die meer inzicht geven in de arbeidsmarkt, zodat je beter weet waar je moet zoeken.”

Maar ook naar de kandidaat toe is het belangrijk goed in beeld te krijgen wat de mogelijkheden zijn, meent hij. “Hoe maak je inzichtelijk welke carrièrepaden logisch zijn? Je moet iemands vaardigheden en competenties in beeld brengen. En visualiseren wat voor de kandidaat de opties zijn – nu, maar ook over een paar jaar. Tools die je daarbij helpen, hebben heel veel potentie.”

Recruitmenttools

Verder zijn er uiteraard de recruitmenttools die helpen de enorme hoeveelheid data in kaart te brengen en te ordenen (ook wel data parsing genoemd), om zo beter te kunnen matchen. “Het is voor flexbedrijven cruciaal om het inzicht in wat ze doen, te verbeteren.” Daarom heeft Mysolution onlangs OnRecruit gekocht, een tool die alle marketing-, wervings- en backofficedata met elkaar combineert. “Van een kandidaat weet je dan in een oogopslag het hele traject. Maar je kunt zo ook alle data van alle kandidaten samenvoegen om zo een overzicht te krijgen van zaken als de omzet, winstmarges – nu, en kijkend naar de toekomst.”

Overigens is het niet zo dat de backoffice helemaal geen aandacht meer nodig heeft, zegt Bolier. “Het belangrijkste is dat je up-to-date blijft op het gebied van wetgeving en cao’s en dergelijke. Maar we zien ook dat de backoffice vaak nog wat los staat van de rest van de business – zowel technisch als qua team. Terwijl er veel informatie zit die je als frontoffice kunt gebruiken.” Zo kan de backoffice veel data geven over welke vacatures het meeste opbrengen. “Daar kun je als frontoffice natuurlijk heel veel mee. Bijvoorbeeld meer op basis van echte uren en margedata werken. Het is ook leuker werken wanneer je, als je sales doet, precies weet wat je inzet oplevert.”

Verschillende frontoffice-applicaties

“De ontwikkelingen in de frontoffice gaan steeds sneller”, stelt product owner Stijn Broers van Pivoton. “Om succesvol te blijven, vraagt dit flexibiliteit in de frontoffice. In combinatie met betrouwbaarheid in de backoffice. Focus is nodig, omdat alleen zo de gevraagde kwaliteit op het hoogste niveau kan worden geleverd. Wij richten ons daarom vooral op de mid- en backoffice, want daar ligt onze kracht.”

Daar zijn nog twee redenen voor, aldus Broers. Ten eerste zijn er zoveel verschillende frontoffice-applicaties, dat je nooit in alles kunt excelleren. “Ten tweede valt er nog veel winst te behalen bij het verbeteren van de koppeling tussen de back-, mid- en frontoffice. Zoals het zorgen voor een nog makkelijkere invoer van gegevens van een nieuwe werknemer, de juiste documentafhandeling en het volautomatisch verwerken van de urenbriefjes.”

Toekomstbestendig digitaliseren

Cruciaal voor flexbedrijven is het toekomstbestendig digitaliseren. Dat betekent verdergaande koppelingen en integratie met die partijen die op hun specifieke gebied excelleren. “Kijk naar je primaire behoefte en maak van daaruit stapsgewijs keuzes die jouw business het beste ondersteunen. Daardoor behoud je de flexibiliteit en automatiseer je in je eigen tempo.”

Neem een goede koppeling met planningspakketten. Broers: “Dit speelt bij de meeste klanten. Ons systeem ziet dat je een planningspakket hebt. Wij maken dan de koppeling. Vervolgens zie je in één oogopslag of en waar iemand aan het werk is, tot wanneer en waar. Op het moment dat je dat in beeld hebt, kun je hem of haar inplannen, en wordt automatisch een werkbriefje gegenereerd.” Dit is met name belangrijk bij flexkrachten van wie de uren wisselen, zegt Broers. “Als mensen iedere week hetzelfde werkschema hebben, is dit natuurlijk minder relevant.”

Interactie front- en backoffice

Verder is meer interactie tussen de front- en backoffice dus erg belangrijk, meent Broers. “Op zich zijn die nu natuurlijk ook al aan elkaar gekoppeld. Maar wat je vaak ziet is dat die koppeling niet volledig is. Neem een planningspakket: een flexkracht wordt ingepland voor bepaalde werkzaamheden, want hij of zij staat geregistreerd als werkzaam bij een bepaald bedrijf. Maar wat dan niet direct zichtbaar is, is dat die persoon gesolliciteerd heeft bij een andere werkgever en op het punt staat om van baan te wisselen. Dat wil je natuurlijk in een oogopslag zien. Dat soort zaken kunnen dus nog beter.”

Een andere functionaliteit die Broers ziet komen, is de centralisatie van alle contactinformatie in een systeem. “Dus alle e-mails, WhatsApp-berichten en telefoontjes bij elkaar. Zodat de consulent in een keer kan zien wat er is besproken met de flexwerker. Of dat wanneer een flexwerker belt, de consulent op het scherm meteen ziet wie er belt en waar recentelijk contact over is geweest. Op zich gaat het hier niet om cutting edge-technologie, wel is het de bundeling van veel verschillende soorten informatie die het gecompliceerd maakt.”

Expertise

Maar welke keuze je ook maakt, zegt René Bolier van MySolution, spreek met zoveel mogelijk andere bedrijven over hun ervaringen. “En ga met leveranciers in zee die eigenaarschap nemen en die met je meedenken. Over de situatie nu, maar ook over die van een paar jaar.” Ook belangrijk: dat de partij die een tool installeert, je vervolgens blijft helpen als er problemen optreden. “Het is daarbij natuurlijk van belang dat een leverancier goed bekend is met het koppelen van verschillende systemen.”

Net zo belangrijk is dat je als organisatie de interne expertise hebt om alle processen uit te tekenen, om te zien waar je precies behoefte aan hebt. “Heb je die expertise niet, dan moet je die inhuren. Want uiteindelijk ken je zelf je organisatie het beste.”

Dit artikel, geschreven door Fons van Lier, is gepubliceerd in het Flexmarkt digimagazine april 2022.

 

Benieuwd naar onze software?

Vraag dan een demo aan van onze software en ontdek zelf de kracht van optimale procesondersteuning, efficiency en gebruiksvriendelijkheid die Kentro biedt.
Demo aanvragen

Of bel direct 0318 - 670 450
Benieuwd naar onze software?
Pivoton is dé IT-businesspartner voor de flexmarkt

Demo aanvragen

Demo aanvragen horizontaal

Klanten van Pivoton zijn onder andere:

Customer 1
Customer 2
Customer 3
Customer 4
Customer 5
Customer 6
Customer 7
Customer 8
Customer 9
Customer 10
Customer 11
Customer 12
Customer 13

Onze oplossingen

Tijd en aandacht voor kandidaten en inleners en dus focus op commerciële groei! Onze IT-oplossingen en aanvullende dienstverlening maken dit mogelijk door optimale procesondersteuning en gebruiksvriendelijkheid. Hierdoor ontstaat maximale efficiency en dus nog meer tijd en aandacht voor commercie. Betrouwbare verloning en facturatie; die zijn geborgd zonder omkijken.

Neem contact op

Contactformulier Horizontaal

usp

Specialistische kennis
van de flexbranche

usp

Procesondersteunende
gebruiksvriendelijke software

usp

Volledige ontzorging
van verlonen & factureren

usp

Wendbaar Future Fit
IT-landschap

Betrouwbaarheid waar het moet en flexibiliteit en vrijheid waar het kan

Onze visie op IT

De markt, wet- en regelgeving en ontwikkelingen zijn en blijven voortdurend in beweging. Dit vraagt een betrouwbaar maar tegelijkertijd uiterst wendbaar IT-landschap. Hier ligt onze kracht: Betrouwbare IT-oplossingen en maximale ontzorging in combinatie met de keuzevrijheid en flexibiliteit die onze klanten daarbinnen hebben om toekomstbestendig en onderscheidend te zijn.

Best of Breed

Wij doen waar we goed in zijn; het bieden van de beste mid- en backoffice software met bijbehorende dienstverlening voor de flexbranche. Vanuit onze Best-of-Breed visie faciliteren we optimale ketenintegratie met alle leveranciers en creëren we maximale wendbaarheid en aanpasbaarheid aan de markt- en klantwensen.

Samen met onze klanten bouwen we een duurzaam Future Fit IT landschap voor maximale businessvalue!

Lees meer

Onze diensten

Met onze unieke BPO dienstverlening nemen we voor onze klanten het werk ten aanzien van verlonen, facturatie, controles, releases, onderhoud en integraties uit handen. Maximale ontzorging! Zijn er vraagstukken over optimale inzet, wet- en regelgeving of andere vragen? Jouw vraagstuk is onze uitdaging. Dé IT-businesspartner voor de flexbranche

Ervaringen van onze klanten

Arno Duijndam

Arno Duijndam

Arno Duijndam, Directeur ICT bij Olympia
"Van de tevredenheid bij eindgebruikers op de vestigingen tot aan de directietafel is het beeld unaniem; de samenwerking met Pivoton is waardevol voor ons. In onze drive om iedere dag het maximale te betekenen voor onze klanten en flexkrachten helpt dit enorm. Met de betrouwbaarheid en productiviteitwinst van de software en de gezamenlijke afstemming op de doorontwikkeling van Kentro tot en met de dienstverlening van Pivoton zijn wij bijzonder tevreden. Het is voor ons dan ook niet meer dan een logische stap."

Op de hoogte blijven van onze producten en diensten?

Schrijf je in om onze nieuwsbrief te ontvangen.

Ander nieuws

sep 26, 2022

Verloning moet altijd vlekkeloos verlopen

Verloning moet altijd vlekkeloos verlopen
Lees hier het artikel van onze Product Owner André Gelauf en CTO Bart Hemmer in de september editie van de Flexmarkt Bekijk al het nieuws
sep 26, 2022
Lees meer
sep 22, 2022

Sales Engineer vacature

Sales Engineer vacature
Bouw jij als Sales Engineer mee aan onze verdere groei? Als jij het leuk vindt om in gesprek te gaan met toekomstige klanten om onze producten te verkopen, dan zoeken wij jou. Bekijk al het nieuws
sep 22, 2022
Lees meer

Online bezoeken

Volg onze nieuwsbrief
Meld je nu aan

Langskomen

Keesomstraat 28-30
6716 AB Ede

Postbus 239
6710 BE Ede

Routebeschrijving

Contact opnemen

Ma. t/m vr. 08:30 – 17:00 uur