In het nieuwe digimagazine van de Flexmarkt vertelt onze Algemeen Directeur Paul van den Bosch samen met de experts Hans Scheers van Experts in Flex en Don van Hal van Digivotion over wat je als flexondernemer moet doen om eind 2022 digitaal up-to-date te zijn.
Paul van den Bosch
Paul van den Bosch, Algemeen Directeur Pivoton
Je kern moet op orde zijn, dus zaken rondom verloning, facturatie en compliance moeten stabiel zijn. Maar daaromheen moet je systeem juist flexibel zijn en snel kunnen meebewegen met toekomstige digitale ontwikkelingen
Paul van den Bosch
Breng je hele werkproces goed in kaart
“Automatiseren is een middel en geen doel op zich,” zegt Hans Scheers, “daarom is het belangrijk om te beginnen met een goede basis. Dat is het inrichten van je werkproces. Breng dus bijvoorbeeld de hele reis van jouw kandidaat in kaart. Van werving tot plaatsing en verloning.”
Van den Bosch valt hem bij én vult hem aan. “Je moet nooit beginnen met middelen, maar altijd met je proces. En dan niet je huidige proces, maar je gewenste toekomstige proces. Waar wil je naartoe? Wat is je visie en wat is je kracht? Vertaal dat eerst goed naar een werkproces. En zoek daar daarna pas de benodigde technologie bij.”
Betrek je organisatie bij digitalisering
Draagvlak voor digitalisering in je organisatie is essentieel. “Helaas komt het nog te vaak voor dat een systeem van bovenaf gekozen wordt”, zegt Scheers. “De intercedenten die ermee moeten werken, worden dan niet betrokken. Die kunnen het vervolgens als bedreiging gaan zien en de kont tegen de krib gooien. Gemiste kans, want de tools en systemen zijn juist bedoeld om ze te helpen.”
Direct naar het artikel met 7 praktische tips om je op weg te helpen